dagje rust

16 juni 2012 - Jeffreysbaai, Zuid-Afrika

Zaterdag,16.06.

We zijn sinds gistermiddag in Jeffry’s Bay in de buurt van Port Elizabeth, nog zo’n 750 km ten oosten van Kaapstad. En, geloof het of niet; het is een paradijsje hier. We hebben een b&b in “Dreamland”, een prachtige cottage direct aan het strand. Vanmorgen had ik een “bad met Ocean-view” (uitzicht op de Indische Oceaan). Natuurlijk was ik om 06.00 uur op om vanuit m’n bed en daarna op ’t balkon naar de zonsopgang te kijken. Het wordt hier om 06.00 licht en om 18.00 uur gaat ’t licht uit, dwz dan is het overal aardedonker.

Na “de akelige”gebeurtenis in Mtatta, waarbij een zwarte, moderne man , toen we in een opstopping zaten, ineens mijn deur van de auto opendeed en me bij mijn arm en hoofd beetpakte om de spullen die voor in de auto lagen en ws in ’t handschoenenkastje te pakken, zijn we weer hersteld van de schok en zijn we weer aan ’t genieten van het andere, mooie Zuid Afrika. We hebben onze les geleerd ( voortaan de deuren van binnenuit op slot als we in een stadje zijn.) Mijn belangrijkste gevoel is en was, weer vertrouwen in de mensen hier te krijgen. We hebben immers zulke fijne mensen ontmoet in Botshabelo (Magaliesburg) en  Hluhluwe en eManzamtoti ( onder Durban.)

De man van het bezinestation in Mtatta, ook een donkere man, sprak z’n verontwaardiging uit toen Ot hem het verhaal vertelde. En op tai chi heb ik geleerd met de kracht van de ander mee te gaan en daarna terug te “meppen” én gillen, en toeteren.

Genoeg erover, eergisteren waren we in een prachtig B&B net boven East London, we hebben weliswaar nog in ’t donker gereden, maar wilden op een veilige plek slapen. Daar hebben we ook ontbeten ,de volgende dag, m’t aapjes erbij en hele gastvrije mensen in het Crawford’s b&b.

Gisteren een prachtig garden-route gereden (tuinroute) en hier aanbeland in ’t surfer’s paradise.

Het huis is door de eigenaar Thomas zelf gebouwd, zijn vrouw is Nederlandse en momenteel in Amsterdam, maar zijn oudste zoon, Remi,is nederlands kampioen surfen ( voordeel bij een dubbele nationaliteit).Het huis ( zie www.jbaylocal.com )is van gebruikt materiaal door hemzelf gebouwd, een “beauty), smaakvol en ik vind de man een echte kunstenaar. Tevens  ziet hij eruit als een oude hippie en surft de halve dag. Vanochtend vroeg is hij met Ot gaan surfen op een zandstrand zónder rotsen, en na een uur was Ot bekaf en vergat bang te zijn voor mogelijke haaien. Wel waren er dolfijnen en die spelen en dansen door de golven.

Zuid Afrika is een land van “alles groot”, goot land, grootse mensen,grote vriendschappen, grote contrasten, grote hamburgers, grote beauty, grote lelijkheid, grote armoede, groot geluk, groot verdriet, kortom; onbegrijpelijk en ook een “way of living”.

Vandaag blijven we hier en relaxen wat, morgen verder naar in de buurt van Swellendam (wijnstreek), maandag door naar Kaapstad en dinsdag Willemijn van ’t vliegveld halen.

Ik vlieg dan donderdag terug naar huis en verheug me ook daar weer op. De TGV raast nog steeds door, maar vandaag even niet. Dank voor al jullie fijne en lieve reacties op alles wat Liesbeth heeft geschreven, m’n notebook is nog steeds gecrashed, maar dat zien we thuis wel weer.

Voor nu; lieve groetjes voor jullie, en, XXX Maria.

Dit bovenstaand verhaal is via een Wordbestand naar mij gestuurd. Vanwege de slechte verbinding daar zodat ik de reislogger weer up to date kan maken.

groet Liesbeth

1. Marjan en Rob:
    16 juni 2012
    Lieve Maria, erg leuk om dit reisverslag te lezen! Wat een avontuur, wat een indrukken en dat in maar... 3 weken. Geniet er og maar van liefs, Rob en marjan
  2. Ria:
    16 juni 2012
    Nu heb je in de praktijk kunnen toepassen wat wij allemaal op donderdagmorgen zo rustigjes aanleren. Misschien is dat iets om nog eens met elkaar te oefenen? Inclusief meppen en gillen. Altijd waakzaam blijven, ook op het platteland. Ga je mij dat adres van Dreamland eens geven? Lijkt me een sprookje. Ik hoop dat de laatste paar dagen goed en vreedzaam zullen verlopen, zodat je niet met een kater naar huis komt. Have fun! Love, Ria.
  3. Mieke en David:
    17 juni 2012
    Lieve Maria en Otto,

Wat een geweldige belevenis en hebben jullie heel veel gezien en gedaan. Leuk en interessant beschreven. pas op en geniet van al die grootsheid. Liefs Mieke en David